De 3 D’s: DNA, doelgroep en doelstelling.
De oorspronkelijke vraag van Volders | De Haan was: “We willen graag meer klanten en denken aan een nieuwe site, flyer en visitekaartjes”.
Een logische vraag, maar ik vind het altijd lastig wanneer ik niet weet hóe en wát er moet worden gecommuniceerd. Ofwel wat zijn de drie D’s: DNA, doelgroep en doelstelling van het bedrijf. Want dat maakt het eenvoudiger de stijl en ’tone of voice’ te kiezen.
Marketingplan voor Volders | De Haan
Ik maakte eerst een analyse van de markt en een beknopt marketingplan. Daarin verwoordde ik hun DNA, sterktes en verbeterpunten en noemde concrete tips voor de marketing aanpak. In het kort kwam het DNA neer op: een zakelijke dienstverlener met een open en vriendelijk gezicht (letterlijk en figuurlijk) en vooral betrouwbaar én benaderbaar.
Daarna de nieuwe huisstijl, visitekaartjes en flyer voor Volders | De Haan
Ik bied niet actief het ontwerpen van een huisstijl aan, maar vind dat wel leuk om te doen. Zeker als het onderdeel wordt van een totaal aanpak zoals nu. Enfin, nadat het DNA en het doel van de onderneming was vastgesteld, heb ik de huisstijl hierop aangepast.
Ik heb het logo van Volders | De Haan gemoderniseerd én voorzien van de slogan / pay-off: ‘Sterk in financiële hulpverlening’.
Om de benaderbaarheid en openheid te benadrukken heb ik de visitekaartjes voorzien van hun portretfoto’s, prachtig gemaakt door Thomasvaer fotografie.
Ook de flyer, gericht op particulieren met financiële problemen, heb ik in deze nieuwe huisstijl ontworpen. Deze flyer is met name bedoeld voor mensen die ánderen weer ‘financieel op weg willen helpen’. Denk bijvoorbeeld aan werkgevers die een personeelslid met financiële problemen wil helpen.
Online marketing: een nieuwe website, Linkedin- en Facebookpagina en Google bedrijfspagina
Tot slot de online marketing. Daarvoor heb ik een nieuwe website ontworpen en van alle structuur en content voorzien. Dit met SEO uiteraard in gedachten. Best weer een grote klus, maar erg leuk om te mogen doen.
Door het voorwerk (marketingplan, onderzoek, concurrentieonderzoek etc.) kon ik inhoudelijk zelf alle content van de website verzorgen. De prachtige foto’s, ook gemaakt door Thomasvaer fotografie, voegen echt een meerwaarde toe aan de site. De foto’s zijn in een dagdeel gemaakt, gebaseerd op de briefing die ik vooraf gegeven had.
Al met al is het een mooi en krachtig geheel geworden en de opdrachtgevers zijn er erg blij mee.
Ik bedank Margriet en Wies voor het vertrouwen.
Veel succes gewenst dames!